22 april, 2008

Överraska mig, någon!

Höstkatalogerna duggar tätt, idag kom den från Albert Bonniers. Utsidan var något mindre piffig än WW:s (med Bruno the man som jag skrev om i föregående inlägg) och tyvärr bjöd inte insidan på några aha-upplevelser heller.

Kallifatides, Nesser, Oates, Bodil Malmsten, Jersild, Follett, Carina Rydberg, Åsa Larsson, Herman Lindkvist, Arne Dahl, Iggulden, Grisham... Idel tunga namn men inget som får mig att bli så värst exalterad. Jag är svår att imponera på idag. Säkert kommer jag läsa både Oates och Nesser av gammal vana, och så naturligtvis Katarina Wennstams Dödergök, men jag längtar efter något nytt. Jag vill öppna boken och inte veta vad jag får redan innan jag läst det första kapitlet. Alla de ovan nämnda känns som extremt säkra kort - och med andra ord ungefär lika spännande/överraskande som en burk ärtsoppa. Nej, nu var jag elak. Men jag tycker bara att det borde gå att hitta något annorlunda.

För debutanterna och de "smalare" titlarna i AB-katalogen var ju inte heller så mycket att hurra för. De som ska föreställa experimentella är udda på ett förutsägbart vis. Det är underligt tycker jag; med tanke på hur många som skriver (och gör det bra), borde det väl gå att hitta något vi inte hört förut? Eller? Är vi dömda att läsa samma böcker år efter år??

*****************************************
Den som vill kika i Albert Bonniers förlags höstkatalog hittar den här i pdf.

Inga kommentarer: