21 april, 2008

Inte tänka på hösten mer än litegrann

Egentligen är det strikt förbjudet att ens nämna hösten innan jag haft min semester och fått sola lite. Men när förlagen kommer med kataloger är jag villig att göra ett smärre undantag. Sitter därför och bläddrar i höstkatalogen från Wahlström & Widstrand, samtidigt som jag försöker tänka på att det är låååångt till hösten när man måste krångla in sig i de där tjocka kläderna igen. Innan dess ska jag ha det varmt och fint, annars kommer jag bli otrevlig.

Utsidan av WW:s katalog pryds av Bruno K Öijer som kommer med ny bok i september. Svart som silver heter den. Jag är inget jättefan av Öijer, men man måste ju ge honom cred för hans stenhårda look. Håret står som vanligt på ända och får mig att vilja skicka honom en fuktgivande hårinpackning - det ser så sprött och torrt ut. Solglasögon i mörkret, glas med vad man får anta är vin eller möjligen svartvinbärssaft och så kritstecksrandig kavaj. Öijer rockar.
Den bok jag ser allra mest fram emot är Johan Theorins Nattfåk (sept). Skumtimmen var sjukt bra, så jag har extremt höga förväntningar på uppföljaren. Är hyfsat säker på att de kommer infrias. Rekommenderar verkligen alla som kan ha missat Theorin att omedelbums läsa. Skumtimmen finns i pocket, så det kostar er inte ens dyra pengar. Alltså har ni ingen ursäkt. Ut och läs med er!

Jag kommer nog även att läsa Christine Falkenlands Vinterträdgården, som också kommer i september (kommer bli en tuff månad!), även om jag har en något ambivalent inställning till henne. En del hon har gjort är bra medan annat bara känns jobbigt och konstlat. Vi hoppas att Vinterträdgården hör till de bättre. Den låter i alla fall spännande när man läser om handlingen, så det är en bra början.

För alla kulturtanter (och en eller annan gubbe) finns Per Wästberg som ska skriva historisk roman med stora båtar, kolonier och Linné. Åhej vad det inte låter som en bok för mig. Julklappstips till morfar, snarare.

Orden "vattensjuk mardröm" får mig att tänka Lovecraft, och vips har jag skrivit till Henrik Kullanders Medan vattnet stiger på läslistan också. Kanske är associationen helt fel, men ändå. Ska ge honom en chans, om inte annat bara för att gottgöra honom för att jag länge hyste ett smärre hat till namnet Kullander; vi hade av någon anledning fått alldeles för många ex av hans bok Elfenbenssvart till butiken och sålde inte ett enda. Man lär sig att hata medan man skyfflar runt dem i hyllorna år ut och år in tills de går på rean...

I kategorin anmärkningsvärda titlar hittar vi Pittstim: Pissbomber skogsporr och kärlek skriven av ett antal män så unga att jag tänker att de omöjligen kan vara könsmogna än - jag menar, född 1984, då är man i min värld bara barnet...och sedan kommer jag på att det är man ju inte...och så får jag lite åldersångest och så bläddrar jag vidare...

Nästa kategori tycks vara böcker skrivna av folk som gillar att ta sig an ämnen de borde lämna i fred. Här finner vi titlar som Bob Hansson - Kärlek; hur fan gör man? och Göran Hägg - 1001 böcker du måste läsa innan du dör. Varför i hela världen skulle jag vilja ha tips i kärlek av Bobban eller boktips av Göran? Jag har ett lyckligt kärleksliv just på grund av att jag aldrig lyssnar på hur andra blir lyckliga utan gör som jag själv vill och ett lyckligt förhållande till mina böcker av samma skäl.
Därpå ett par uppslag med böcker jag inte tänker läsa; Da Vinci-koden goes Shakespeare och fortsättningen på Ray Kluuns En sorts kärlek. Självhjälpsböcker och Sverigeguider och så var katalogen slut och så kan jag tänka på att det ännu bara är vår. Och vackert väder. Och att jag har en glassätardejt med sambon i solen i eftermiddag. Life is sweet!
********************************************
Om du vill läsa höstkatalogen som pdf finns den här.

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

Trevligt med en ny Falkenland, även om jag också har ett väldigt splittrat förhållande till henne. Vinterträdgård är något typiskt Falkenlandskt, tycker jag.

Mikael Holmström sa...

Nää, boktips från Göran Hägg?? Äckligt! Håller verkligen med, varför i hela helvete skulle jag vilja ha det?

Då ska Bruno bli betydligt mer intressant - hoppas han gör en uppläsning igen. Framträdandet på Draken i Göteborg (för jättemånga år sen...) är fortfarande ett av mina favoritminnen, alla kategorier. Går absolut inte att jämföra med att se honom på tv.

Pittstim låter ju också intressant, och samtidigt lite jobbigt. Genren "vi män måste ju också kunna snacka jämställdhet" är så att säga en högriskföreteelse. Överhuvudtaget är jag skeptisk till män som snackar om "vi män". Hoppas det är kloka -84:or som skriver... :-D