25 april, 2008

Bästa bibliotekarien

Jag gillar verkligen Aurora Teagarden! Har just läst ut Three Bedrooms, One Corpse som är den tredje delen i serien (visst är det en klatschig titel?) och jag är förtjust. Om inte Alexander McCall Smith för all evig framtid hade besudlat ordet "mysdeckare" och givit det en ruggig klang, är det så jag skulle beskriva böckerna om henne. De är spännande, lättlästa, roliga, underhållande och handlar (om ni mot all förmodan missat min tidigare lovebombing) om en bokälskande bibliotekarie med morbida tendenser som ständigt lyckas hamna mitt uppe i läskiga mord. Perfekt avkoppling.
Aurora själv framstår också som en allt trevligare person allteftersom man lär känna henne bättre. Tror vi hade kunnat bli goda vänner om hon inte bara varit gjord av trycksvärta och papper. I seriens andra del har hon en svacka när hon dejtar en präst, men tack och lov kom hon över det i trean där hon tar sitt förnuft till fånga och gör slut. Tur; han var outhärligt trist.

Dessutom gillar jag hennes attityd. När hon säger upp sig från sitt jobb på biblioteket, konstaterar hon att det inte är låntagarna eller arbetskamraterna hon kommer sakna mest. Det är istället umgänget med böckerna; att kunna låna först och med förmåner, att få packa upp nyheter, att vandra runt bland hyllorna... Kunde inte hålla med mer. Om jag fick välja mellan ett rum fullt av kunder och ett rum fullt av böcker hade jag lätt valt böckerna, något jag råkade säga till min chef i ett samtal om kundrelationer. Hrm. Det var inte lätt att rädda upp det samtalet sedan, men det gick.
Så nu väntar jag bara på att det ska bli juni så att nästa del i serien släpps. Den kommer att heta The Julius House, vilket får mig att anta att Aurora tänker köpa det mystiska huset ifrån vilket en hel familj försvann spårlöst... Kommer bli sjukt spännande tror jag! Hoppas kunna läsa den på balkongen medan jag äter jordgubbar eller något annat somrigt. Glass, möjligen.

Nu ska jag softa ner mig i soffan och njuta av att det är fredag genom att spendera en stund med mitt ex av Cormac McCarthys Vägen. Känns fint!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oh Dear.....Ingen av Charlaine Harris böcker på min bibbla. Är väl ingen älskare av deckare men en bibliotekarie som hjältinna skulle jag kanske inte kunna motstå att åtminstone prova. Väntar fortfarande på att få "Vägen" som jag lagt in en reservation på.

Calliope sa...

Klart att du ska prova Aurora-böckerna! Tror att de kan passa även den som inte läser deckare i vanliga fall, för det händer så mycket annat också föutom morden. Dessutom ligger fokus på en trevlig privatperson och inte på en trist kommissarie...

Country Girl sa...

Ska bli roligt att se vad du tycker om Vägen! Jag satte genast upp den på min lästips-lista.