31 oktober, 2010

Curlingkatt?

Ikväll sänder SVT2 en ett program som låter så skumt att jag bara måste se det: kortfilmen Det brukar gå bra. I tablån presenteras den som "en kortfilm om en curlingmatte och hennes katt". Manus är skrivet av författaren Beate Grimsrud och filmens handling är såvitt jag kan utläsa självbiografisk.

Katter och författare brukar ju ofta trivas tillsammans och i Grimsruds fall verkar det ha gått extremt bra. Såpass bra att kissen tycks ha visat på nya dimensioner i tillvaron: "Hon skaffar katt och plötsligt väcks känslor som hon inte trodde fanns" säger Grimsrud. Och sedan: "Det handlar om en katt som öppnar dörren till existentiella frågor".
Ja, vad kan man väl mer begära av ett tv-program? Jag bänkar mig kl 20.00, naturligtvis med min egen, totalt söndercurlade katt i famnen.
********************
Passa också på att läsa mer om Grimsruds senaste roman, En dåre fri.

UPPDATERING:
Den som har skrivit tv-tablån verkar ha sett ett annat program än jag. Jag tittade på Grimsruds berättelse - och visst, där finns en katt - men mest handlar det om annat. Och curlingmatte? Ja, om det avser att man ger katten andra saker än den behöver. Ett hus istället för uppmärksamhet till exempel. Nej, det här programmet var inget för mig.

Inga kommentarer: