18 oktober, 2010

Augustprisnomineringarna klara

Nomineringarna till årets Augustpris är klara! Så här ser det ut på den skönlitterära listan:

Magnus Florin - Ränderna
Sigrid Combüchen - Spill
Sara Stridsberg - Darling River
Johan Jönsson - Livdikt
Magnus William-Olsson - Ingersonetterna
Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader

Att vi här hittar Sigrid Combüchens tokhyllade roman Spill, känns som dagens icke-händelse; mer favorittippad än så kan man knappast bli. Jag anar dock långdragna, bittra strider mellan de som håller på Combüchen och de som hellre ser att Sara Stridsbergs Darling River vinner.
Desto mer överraskande är det väl att hitta den 700 sidor långa Livdikt av Johan Jönsson - låt mig gissa att han inte är bokhandlarnas favoritkandidat. Kan bli svår att sälja in till julklappsköparna...

I den facklitterära klassen finns:

Kristoffer Leandoer - Mask
Tina Thunander - Resa i Sharialand
Yvonne Hirdman - Den röda grevinnan
Moa Matthis - Maria Eleonora
Magnus Linton - Cocaina
Henrik Ekman -Vargen

Jag är ingen flitig fackboksläsare, men här skulle jag kunna tänka mig att läsa flera av titlarna och det torde väl ändå båda gott. Mest anmärkningsvärt är nog att här för en gångs skull inte finns ett enda praktverk om inredning/arkitektur, något som annars brukar vara standard.

I barn- och ungdomsklassen ser det ut så här:

Maja-Maria Henriksson - Jag finns
Eva Lindström - Jag tycker inte om vatten
Jenny Jägerfeld - Här ligger jag och blöder
Anna Ehring - Syltmackor och oturslivet
Sofia Nordin - Det händer nu
Lena Sjöberg - Tänk om...

Jag tycker att det känns som en schysst blandning - men oj, så svårt att jämföra dem sinsemellan. Kan man verkligen bedöma en bilderbok i samma klass som en tonårsroman? Hur gör man det rättvist?
Skoj hur som helst att nystartade förlaget Gilla Böcker fått en nominering med Jenny Jägerfälds Här ligger jag och blöder.

Priset delas ut 22 november. Läs mer om de nominerade på Augustprisets hemsida tills dess! Kika också på vad DN och SVD har att säga om saken.

1 kommentar:

Evalinn sa...

Det blir intressant att se hur det går! Har inte läst Spill än, men den står på min att-läsa-lista...