01 september, 2010

Hans Koppel överraskar

Det var mycket Hans Koppel förra veckan. Oavsett om pseudonymen var ett pr-trick eller inte (själv hävdar ju Petter Lidbeck att den inte var det), gav avslöjandet om vem som gömde sig bakom det tagna författarnamnet mycket uppmärksamhet. Det skrevs i tidningarna, bloggades och twittrades.

Men boken då, Kungens födelsedag? Den försvann nästan i allt ståhej. Och det är synd, för den visade sig vara en riktig liten pärla. Med Hans Koppels hysteriskt roliga debut Vi i villa i minnet, förberedde jag mig på att fnissa ordentligt även åt Kungens födelsedag, men tji fick jag. Kungens födelsedag är en helt annan sorts bok. Det är underhållande, men Koppel vågar samtidigt vara allvarlig - och det ger omedelbar utdelning.
I Kungens födelsedag hamnar kungen och drottningen (förmodligen inte CG och Silvia, men jag ser dem ändå framför mig när jag läser) mitt i en demonstration mot bilismen i Stockholms innerstad. Livvakten Johan kommer i bråk med demonstranterna, som filmar alltsammans. Ingen skadas i sammanstötningen, men demonstranternas film ligger snart uppe på nätet och en livlig debatt om polisvåld tar fart. Varken livvakten Johan eller Milou och Markus, två av demonstranterna, förstår riktigt vad de har givit sig in i - de ville ju bara göra det som förväntades av dem. Samtidigt har kungen själv storslagna planer. Han ska göra skillnad, göra det oväntade, hitta just den där möjligheten som får folk att se annorlunda på honom. Kanske kunde det där brevet han fått från en av demonstranterna vara något..?

Kungens födelsedag lyckas på sina 180 sidor säga mer om huvudpersonernas liv än vad de flesta andra böcker klarar att göra på sedvanliga 300. Den går rakt på och hittar precis de där detaljerna som gör att man förstår. Det är överraskande, engagerande - och stundtals faktiskt riktigt fint på ett feel good-sätt. Jag brukar inte gilla sådant, men här gjorde det mig ändå lite varm i hjärtat. Jag hoppas att Lidbeck inte dröjer alldeles för länge med att skriva fler böcker för vuxna läsare - jag skulle bli väldigt avundsjuk på kidsen om de var de enda som fick njuta av en så bra författare.
***********************
Tack till Telegram Bokförlag för rec-ex!

2 kommentarer:

Bokbabbel sa...

haha, det här påminner mig om att mitt rec.ex. kom i en påse där man tejpat över en gammal adress, överst kunde jag urskilja just "Calliope Books" :D

Calliope sa...

Skumt!