11 september, 2010

Att förlora sin egen skapelse: hur Dexter blev bäst på TV

Cannibals, missing teen, Everglades shootout - it was a perfect story. There had already been a phone call from a premium cable network, trying to get the rights to the story.

Raderna är hämtade ur Dexter is Delicious, den femte och senaste delen i serien om allas vår favoritmördare, och de ligger tragiskt nära verkligheten. Tragiskt säger jag för att Dexter is Delicious tyvärr inte var så bra, nära verkligheten säger jag för att det säkerligen var ungefär sådär som Jeff Lindsay resonerade när han skrev boken. Han tyckte sig nog ha den perfekta storyn och kände sig lugn eftersom han har framgångarna från HBO:s tvserie om Dexter i ryggen - men se det hjälpte inte ett endaste dugg. Dexter is Delicious bekräftade istället det som jag länge har känt på mig: Jeff Lindsay har blivit omkörd av sin egen skapelse. Tv-Dexter är numera ljusår bättre än bok-Dexter.
Det måste vara varje författares mardröm att först få sina böcker filmade för tv och sedan upptäcka att tv-serien berättar historien väldigt mycket bättre än vad man själv förmådde. I Dexters fall blir det oerhört tydligt eftersom tv-serien och böckerna följer två helt separata plotter, samtidigt som de båda behåller samma gestalter och miljöer. Det blir två parallella scenarion, två helt olika berättelser utifrån en och samma början.

Handlingen i böckerna skiljer sig rejält från den i tv-serien och redan efter Dexter in the Dark (tredje boken), började jag undra vart Jeff Lindsay ville ta sin variant av historien. Det kändes som han svängde åt helt fel håll, som om han alldeles fick slut på idéer och målade in sig i ett hörn. Fjärde boken Dexter by Design var marginellt bättre än den föregående, men när nu Dexter is Delicious visade sig vara rätt och slätt tråkig, börjar det kännas som om hoppet är ute. Framför allt med tanke på hur sjukt bra säsong fyra av tv-serien var. Jag såg den i somras, och jag säger bara oj, oj, OJ! Så spännande! Och vilken upplösning sedan... Ni som inte har sett den har mycket att se fram emot.
Det kommer däremot att krävas en enorm kraftansträngning för att få tillbaka böckerna på rätt spår - och med tanke på att manusförfattarna i tv-serien redan har hittat precis den rätta handlingen - ja, då är det kanske dags för Jeff Lindsay att erkänna sig besegrad och lägga ner vapnen. Det bästa han kunde göra vore förmodligen att skriva något helt annat, något nytt. Själv ska jag luta mig tillbaka och vänta på premiären av säsong fem. Första avsnittet sänds i USA redan 26 september. Yummi!

Inga kommentarer: