15 februari, 2009

Oops I did it again

Det började helt oskyldigt; jag skulle bara kolla upp releasedatum på en bok. Jag klickade mig in på Amazon, letade upp boken jag sökte och var på väg därifrån när jag kom på att jag dessutom skulle ta reda på om någon av böckerna jag lagt på min väntelista hade släppts. När jag nu så här i efterhand ser på kvällen, framstår den ödesdigra klickningen som punkten där alltsammans tog en helt annan vändning. En halvtimme senare kom en bekräftelse: "Thank you for your order. The four books you have ordered will be delivered to you..." 4 böcker beställda! Jag förstår absolut inte hur det gick till.

För meningen var ju att jag skulle spara pengar för att köpa kläder. Kläder som jag verkligen behöver; allt jag äger är antingen trasigt, urtvättad eller fullt av noppor. Jag gjorde ett tappert försök att hitta några plagg tidigare på dagen, men kom hem utan så mycket som ens en t-shirt. Jag kände mig fullständigt inkapabel - allt jag ville var att hitta några fina, varma tröjor och kanske ett par byxor. Jag hittade absolut ingenting som jag ville ha. Att blicka ut över ett hav av galgar fyllda med olika plagg som alla måste provas och sedan kanske ändå inte passar gör mig deprimerad redan innan jag har börjat. Jag gillar snygga kläder men hatar att köpa dem. Blir jag rik ska jag skaffa mig en shoppingassistent med samma storlek som jag, någon som kan fixa det där åt mig.

Så i det perspektivet blir det lustigt att se hur lätt det går med annan shopping. Hade jag varit hälften så bra på att shoppa kläder som jag är på att shoppa böcker hade jag kunnat se hur flashig ut som helst. Nu får jag istället sitta här och försöka övertyga mig själv om att jag i alla fall kommer vara fin på insidan efter att ha läst alla böckerna i Amazon-beställningen. Jag känner mig stolt över att ha fått ihop en schysst blandning:
Charlaine Harris
A Fool and his honey

Del sex i serien om Aurora Teagarden, i nytryck. Avkopplingsläsning! Det är inte alltid de mest avancerade deckarintrigerna man hittar här, men det gör inte så mycket. Jag gillar verkligen Aurora och den sköna sydstatscharmen i böckerna.





Claude Izner
The Marais Assassin

Del fyra i serien om Victor Legris, bokhandlaren på Seines vänstra strand som gärna skulle få bjuda ut mig på dejt. När som helst.








Patricia Briggs
Bone Crossed

Del fyra i serien om Mercy Thompson, allas vår favorit-coyote. Efter att ha läst del tre, Iron Kissed, är jag extremt pepp på den här. Det är en serie som bara blir bättre ju mer jag läser av den. Ser fram emot att få träffa Adam igen - jag brukar inte gilla varulvar så värst, men han är helt ok...





Faye L Booth
Cover the Mirrors

Det här är beställningens wild card, en bok jag hittade av en slump men inte kunde motstå. England, 1856, spiritism, mörka hemligheter, viktoriana - tja jag var helt enkelt tvungen att ha den. Ska bli spännande att se om den lever upp till mina höga förväntningar. Läs mer om den här.





Så - en beställning med helt rätt mix är på väg. Deckare från både förr och nu, lite spök och lite övernaturligt. Kommer bli perfekt! Jag lutar mig tillbaka och väntar på att avin ska dimpa ned i brevinkastet.

10 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Ja-a, varför är det så lätt att köpa böcker men ibland så svårt att köpa kläder? Jag är helt med dig där!

Anonym sa...

True, true.
Man borde kunna kläs ig i böcker. Då skulle folk förstå vilken sorts humör man var på också, plus att det skulle bli mycket mer intressant bokprat.

Anonym sa...

"Jag gillar snygga kläder men hatar att köpa dem." Det är som att citera mig själv. :)
Dessutom har jag också det här ständiga dilemmat mellan kläder och böcker. Till ex tänkte jag verkligen inte köpa böcker den här månaden och spendera dem på kläder istället, men nu är det ju rea på Adlibris...

Anonym sa...

Haha! Jag känner igen det där, själv har jag inga hela jeans men 6 böcker på väg på posten!

Calliope sa...

Skönt att höra att jag inte är ensam!
Någonstans tänker jag mig att det skulle bli lättare att köpa kläder om jag ägnade lika mycket tid åt mode som åt läsande. För det lär ju hända... :)

Anonym sa...

Se hit: Vi söker deltagare till vår magisteruppsats
Rubrik: Vuxnas upplevelser av skönlitteratur
Syfte: att ge en förståelse i vad vuxna män och kvinnor upplever i
mötet med skönlitteratur.

Vi söker personer som vill vara med i vår undersökning. Vi vänder oss till dig som skriver och läser bokbloggar, eftersom vi vet att du har ett stort läsintresse och är van att uttrycka dina tankar om böcker. Ditt deltagande innebär att du för läsdagbok under två månaders tid, och läser minst fyra böcker i månaden. Vi avslutar perioden med en mindre informell intervju via e-post, som handlar om din läsdagbok. Deltagandet är helt över nätet, och du väljer själv de böcker du vill läsa.

Vi som behöver din hjälp är två studenter som läser Biblioteks- och informationsvetenskap på Högskolan i Borås. Dina uppgifter och dina svar kommer att behandlas så att inga obehöriga får tillgång till dem, och i den färdiga uppsatsen kommer du självklart att vara anonym. Vill du ta tillfället i akt och bli mer medveten om din egen läsning? Tveka inte att anmäla ditt intresse!

För mer information om studien, kontakta oss på mailadress:
magisteruppsats2009@hotmail.com
Hälsningar Ingrid Lycksén och Jeanette Sandström
Högskolan Borås Institutionen för Biblioteks- och informationsvetenskap
Handledare: Kersti Nilsson

Anonym sa...

Äh, kläder schmäder. Helt rätt prioriterat - och det där sista impulsköpet låter ju MYCKET lovande!

Catrin sa...

Jag är så sugen på att läsa Izner, tack vare dina inlägg om honom!

Anonym sa...

aaaaaaaaaaaah! Nu fpår du mig att ångra att jag var förståndig nog att INTE lägga bone crossed i korgen när jag handlade... vill ju veta hur det skall gå

Calliope sa...

Det gläder mig att jag inte bara lyckas dra ned mig själv i köpa nya böcker-träsket utan också lurar med mig en och annan av er :)Tycker absolut att ni ska ta och köpa både Izner, Briggs och Booth... Köööp...