24 februari, 2009

I said MÄH!

Bokrea? Jag säger som Bart & Lisa Simpson: mäh!
Enligt logikens alla lagar borde jag vara eld och lågor över utsikten att fynda böcker, men hittills är jag ungefär lika upphetsad över reautbudet som över den halvtorra gamla ostkant jag kastade ut ur kylen i eftermiddags sedan jag tyckt mig se ett grönaktigt skimmer på ovansidan av den. Det händer lätt när man som jag är storkonsument av ost; jag är jätteduktig på att köpa nya goda ostar och likaledes duktig på att glömma bort de halvätna som gradvis åker längre och längre in i kylen. Nå, liknelsen till trots var detta inte tänkt att vara en ostblogg, så vi släpper ämnet. Rea, var det.

Så här långt har jag inte köpt en enda bok - och faktiskt inte heller sett en enda som jag verkligen känt att jag vill ha. Jag funderade en stund på om jag skulle köpa Oemotståndliga cheesecakes (se, där var det visst ost igen), men kom fram till att jag absolut inte behöver ännu en kokbok som står och ser ledsen ut i hyllan. Vill jag baka cheesecakes har jag redan en massa recept.

Och skönlitteraturen (som annars är det jag mest köper på rea) var i år rent ut sagt urtrist hos de bokhandlar jag kollat. De få titlar jag möjligen skulle kunna tänka mig har jag redan läst, som Murakamis Kafka på stranden eller John Ajvide Lindqvists Pappersväggar.

Funderade ett slag också på några engelska konstböcker, men MÄH! Vad ska jag med dem egentligen? Titta i någon gång och sedan ställa i hyllan?

Nej, det blir helt enkelt ingen reashopping för mig i år. Inte ett endaste dugg. Jag sparar mina små pengar till något jag verkligen vill ha istället. Om inte annat lär nog min Amazonbeställning dyka upp inom kort... Tusen gånger roligare. Våga vägra halvsunkig rea, säger jag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vanliga bokrean verkligen trist, men det finns bokhandlar som struntar i den och rear alla sina böcker. NK i Stockholm har 40 % (!!) på alla böcer (i tre dagar tror jag), där kunde jag shoppa loss på bl a Siri Hustvedt "The sorrow of an American.

Anonym sa...

Hamrelius i Malmö har 30% på hela sortimentet i sex dagar. Där var det skoj att reashoppa!

Bokbabbel sa...

Absolut, hellre sätta pengarna på något man verkligen vill ha!

Tekoppen sa...

Tja, kanske är jag bara konstig, men det tog mig tre dagar att banta ned varukorgen till en rimlig prisnivå. Jag hade lätt kunnat köpa dubbelt så många böcker, och alla var sådana jag absolut ville ha. Om man bara sållar bort det tråkiga så tycker jag att det finns massor med guldklimpar i bokreasortimentet.

Calliope sa...

40%-rean låter som en bra idé! Synd att det inte finns någon sådan här i krokarna...eller tur kanske, beroende på hur man ser det :)