26 februari, 2009

Mer monster i rutan

Det är februari, livet är jäkligt tråkigt - ergo konsumeras det enorma mängder dvd just nu här hemma. Förutom att vi roar oss med att se Arkiv X ända från början (stackars, stackars Scully som var tvungen att ha alla dessa fruktansvärda terracottafärgade dräkter i tidig 90-talsskärning), ser vi också med oroväckande snabb fart på boxarna jag fick i julas: Dresden Files och Blood Ties.

Blood Ties har redan tagit slut och jag är lite förkrossad över utsikten att inte få titta mer på Henry Fitzroy (vampyren som löser brott tillsammans med detektiven Vicki Nelson). Trots en stundtals lite lam plott och specialeffekter som absolut lämnar en hel del övrigt att önska, var det en mycket trevlig serie att fördriva tiden med. Jag gillade personerna som var med och då kan man ju stå ut med att alla skurkar ser så b ut att man knappt vet om man ska skratta eller gråta. Enda problemet med serien var att vår dvd saknade text, så både knäckesmörgåsar och chips var uteslutet i samband med tittande för då gick det inte att höra vad de sade. Löste det genom att äta choklad istället.
Lustig sak i sammanhanget är att Kyle Schmid som spelar Henry ser rätt mycket ut som jag tänkte mig Edward när jag läste Twilight, långt innan Robert Pattison hade dykt upp och motat bort alla andra alternativ. Ändra lite på hårfärgen, så är du nära min Edward. Kuriosa för fangbangers.

Jag hade fått för mig att det fanns ytterligare en dvdbox med fler avsnitt av serien efter den jag har, men det visade sig vara helt tokigt. Besviken!!! Jag har sett alla avsnitt som finns och det verkar inte som de tänker göra fler. Däremot har tydligen Tanya Huff (som skrivit böckerna som serien baserar sig på), gjort en spin off där Henry är med. I Smoke and Shadows, första boken av tre, har han flyttat till Vancouver för att starta ett nytt liv... Det kan hända att jag blir så desperat att jag måste läsa dem också för att stilla min Henry-abstinens, men än så länge är det något med kombon vampyr+Vancouver som känns lite fel. Kanske har jag fördomar.

När det gäller Dresden Files (baserade på Jim Butchers böcker om magikern/detektiven Harry Dresden), måste jag säga att jag är positivt överraskad av det jag sett av serien så här långt. Av böckerna har jag bara läst den första, Storm Front. Tyckte att den var sådär, det var något i språket/stilen som jag inte riktigt klickade med även om jag tyckte att idén var kul och Harry käck. Kanske är det därför jag gillar tv-serien bättre - där får man delarna jag gillade utan störningsmomenten. Har inte hunnit se så värst många avsnitt ännu, men det verkar lovande. Tyvärr gjordes den bara i en säsong, så om den visar sig hålla måttet finns det inget att följa upp den med. Jag tycker helt klart att det borde vara förbjudet att göra bra tv-serier i mindre än fyra säsonger. Straffbart! Smisk på rumpan skulle de ha när de lägger ner. Får trösta mig med att nästa säsong av Supernatural börjar på tv snart. Vadå knarka tv med övernaturliga inslag? Jag? Nää... Det handlar bara om att få en daglig, hälsosam dos av monster. En vampyr om dagen är bra för magen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

I know the feeling. Jag har just sett om Blood Ties och funderar på hur länge jag bör låta det dröja tills jag ser det igen... ;) Det är ju b på många sätt, som du skriver, men karaktärerna är så bra. :)

Sarah sa...

Det känns som att det är dags för mig att införskaffa en ny övernaturlig serie. Jag har exakt åtta avsnitt kvar av Buffy och någonting säger mig att jag kommer att vara knäckt när serien tar slut (standard).
Har funderat på att börja med "Angel", det naturliga valet, eller "Supernatural".

Vilken övernaturlig serie rekommenderar du?
(Allt ifrån "Charmed" till "Arkiv X")

Calliope sa...

Jag rekommenderar definitivt Angel om du inte redan sett den (även om slutet suger).
Dessutom tycker jag absolut att du ska se True Blood och Supernatural.

Anonym sa...

Helt rätt om skådespelaren som spelar Henry, han hade gjort sig i Twilight. Vi var också sååå besvikna att serien lades ner. Kan man få tillägg i konstitutioner/grundlagar om minst 4 säsonger av bra serier, möjligen? Böckerna är också väldigt bra, har läst alla inklusive de utan Vicki. Lite roligare eftersom Henry där inte är serietecknare utan försörjer sig på att skriva sliskiga kärleksromaner. Jag älskar Dresden Files-böckerna! Sidvändare som räddat mina flygresor. Tyvärr var serien enbart småcharmig när man visste hur actionspäckade böckerna är.