18 januari, 2012

Det brinner i Hagfors

Gillar du att läsa deckare? Har du redan läst alla böcker av Camilla Läckberg, Åsa Larsson, Kristina Ohlsson, Mons Kallentoft och de andra?
Då ska du testa Ninni Schulman. Jag gillade hennes debut, Flickan med snö i håret - den snubblade jag av en slump över på biblioteket förra året. "Bra, sådär på ett okomplicerat vis", skrev jag då. Och vidare: "Jag hade den som kvällsläsning ett par dagar och den fick mig att släcka lampan senare än förnuftet sade åt mig att göra".


Detsamma gäller Schulmans nya som just kommit ut. Pojken som slutade gråta håller mig vaken lite väl länge ett par kvällar. Schulman skriver enkelt och lättläst med ett starkt driv i texten. Jag gillar karaktärerna, som känns vardagliga utan att bli tråkiga.

Och plotten - ja, den är ganska obehaglig. En villa brinner ner i den lilla staden Hagfors, och en kvinna omkommer i branden. Snart brinner det på nytt, och polisen börjar misstänka att en pyroman är i farten. Schulman skriver spännande och polisjakten är dramatisk, samtidigt som alltsammans känns trovärdigt för att utspela sig i en svensk småstad. Mycket bra!

Nu ser jag fram emot nästa bok i serien (för jag hoppas och tror att det blir en sådan?), för jag vill hemskt gärna veta vad som händer med både Christer och Magdalena. Mycket saker på slutet som jag är angelägen om att snarast få veta mer om ...

Tack till Forum för rec ex!

Inga kommentarer: