25 februari, 2010

Bokrea!!! Eller inte...

Idag har jag för första gången på nio år upplevt bokreans första dag från andra sidan disken. Inte jobbat, med andra ord, utan bara gått dit som en förhoppningsfull kund med fickan full av nyligen uthämtade pengar. Nej, det där sista var inte riktigt sant. Pengarna fanns på kortet och de ville gärna stanna där, men en liten titt var jag ju ändå tvungen att ta.

Och resultatet? Inte en enda inköpt bok. Jag kom hem med en DVD istället. Trots att jag var på tre olika butiker. Hm. Någonting måste vara fel. Jag ställer samma fråga som Helena; är det mig eller rean det är fel på?

Först var jag på SF-bokhandeln. Att de inte skulle ha någon megarea visste jag, men jag hade kanske förväntat mig liiite mer. Framför allt kunde det ha varit bra om de hade samlat all rea på ett ställe i butiken och tydligare märkt ut var den var, för till att börja med fattade jag inte ens var jag skulle titta. Eftersom SF-bokhandeln är SF-bokhandeln, hittade jag naturligtvis en massa andra skojiga böcker, men eftersom jag hade bestämt mig för att det var rea som gällde, gick jag vidare.

Those were the days...



Nästa stopp var Akademibokhandeln. Eftersom det är en stor butik hade jag förväntat mig den sedvanliga reaträngseln med galna kunder högt och lågt - så döm om min förvåning när det bara var att gå rakt in och titta på det man ville utan att ens behöva yttra så mycket som ett enda litet "ursäkta". Här gjordes dock reans enda fynd; SVT:s filmatisering av Maria Gripes Skuggan över stenbänken på DVD för 69 kr. Himla trevligt med tanke på hur jag har letat efter den. Jag planerar nostaligtittande i helgen.


Sista anhalten på reavandringen var finfina Hamrelius Bokhandel. Låter jag partisk så beror det på att jag är det; det är den enda bokhandeln i Malmö värd namnet. Hos dem är det precis som jag vill ha det: kunnigt, intressant urval, mycket engelskt och snygg presentation i en lockande lokal. Rean var dock inget att ha hos dem heller; det var snabbt konstaterat. Istället fastnade jag framför den engelska nyhetshyllan där jag dreglade loss över alla fiiiiina paperbacks som hade kommit. Jag behöll dock min ståndaktiga image och begav mig hemåt utan att köpa något där heller.


Så var tog rean vägen? Fynden? Alla hysteriska människor? Inte en enda av butikerna jag besökte hade ens kö till kassan. Handlar alla på nätet? Eller är ingen längre intresserad? Är rean död? Jag är benägen att svara ja.

***
DN undrar också vart rean har tagit vägen.

8 kommentarer:

Fia sa...

Håller med om rean, dock inte om att Hamrelius är den enda bokhandel i Malmö värd namnet. Den är fin men jag föredrar SF-bokhandeln. Den är så mycket mer än bara en bokhandel för mig, det är ju mitt andra hem.. ;)

Å btw.. you got mail! :)

MariaH sa...

jag har beställt på nätet men besökte grannkomunens lilla boklåda. Så mycket folk har jag inte sett därinne samtidigt innan...

Arina sa...

Det var ju ett riktigt fynd du kom hem med i alla fall.

Ann sa...

Jag gick också omkring och letade rean och blev mer och mer besviken. Tills sista anhalten: Bokia i Caroli city! Där var fullt med märkliga böcker, uppgrävda från man undrar vart. Sånt är vad som känns som riktig rea för mig.

Calliope sa...

Ett förtydligande kanske är på sin plats: när jag säger att Hamrelius är den enda ok bokhandeln i Malmö, menar jag att de är den enda ok ALLMÄNBOKHANDELN i Malmö. Ingen skugga över SF-bokisarna, dem gillar jag ju :)

Och Caroli, minsann! Det var otippat. Så otippat att jag inte ens brydde mig om att gå dit... Men det kanske jag borde ha gjort. "Märkliga böcker uppgrävda från man undrar vart" låter lockande! Köpte du något?

Ann sa...

Prosa av Yeats, essäer av Kertesz och Rilkes brev om Cezanne, den sistnämnda för 25 kr. Inga kioskvältare tippar jag... men det är vad jag gillar bäst med rean, att hitta udda pärlor man aldrig haft en tanke på annars.

Full bokhylla sa...

Av rent praktiska skäl inledde jag rean på Caroli (jobbar tvärs över gatan) och efter att ha kollat in Hamrelius och Ahlens får jag hålla med föregående talare! Ahlens barnboksrea var helt ok dock, men Hamrelius vars rea jag brukar hålla högt var jag mäkta besviken på!

Alices och Lyras Bokhylla sa...

Jag kände mig gråtfärdig när jag gick hem från rean. Och det var inte ett dugg bättre i Uddevalla. Nu hoppas jag fullt att SF-B i Göteborg inte ska svika mig! (Fast deras rea skulle visst inte heller vara så spektakulär...)
/Lyra