24 februari, 2010

Sol, bad och mord jagar bort snön

Kontrasten kunde knappast ha varit större. Medan jag sitter och läser Viveca Stens deckare I de lugnaste vatten rasar den nya istiden utanför lägenheten. Snön lägger sig tjockare än den gjort sedan 1929, isen fryser till och folk utbyter brutala historier om vad som hänt dem ombord på stillastående tåg. I boken däremot, är det högsommar. Jag stänger ute vintern och läser nöjd vidare om sol, bad och glass som smälter på stranden. Förnekelse? Jepp. Det är finfint.

I de lugnaste vatten utspelar sig på Sandhamn i Stockholms skärgård. Viveca Sten har själv vistats på ön om somrarna sedan hon var barn och det märks. Hon beskriver miljön så bra att jag utan problem känner mig hemtam och "vet" hur där ser ut redan efter ett par kapitel. Jag blir också rejält sugen på att åka dit - om Sandhamn har någon turistförening så borde de ge Viveca Sten pris för att hon hjälper till att locka dit besökare. Ön är kärleksfullt beskriven och låter härlig.

Mitt i den idylliska skärgårdsdrömmen inträffar det dock naturligtvis några mord; det är ju trots allt en deckare vi har att göra med. Det flyter i land lik på badstranden och det hittas lik på ett pensionat. Polisen Thomas sätts att utreda fallen och får hjälp av sin goda vän Nora som bor på ön. Thomas och Nora är trevliga, men samtidigt lite klichéartade; han är deppig och begraver sig i jobb sedan han förlorat fru och barn medan hon har ett äktenskap som knakar i fogarna när ett oväntat jobberbjudande dyker upp.

Jag var lite skeptisk till Viveca Sten inledningsvis eftersom jag tyckte att världen inte behöver ännu en Camilla Läckberg, men farhågorna besannades inte. I de lugnaste vatten är faktiskt bättre än Läckbergs serie, framför allt om man ser till de senaste böckerna Läckberg har skrivit. De har ruggigt låg kvalité. Viveca Sten är inget nytt stjärnskott - till det skulle hon ha behövt en smula mer originalitet - men hon är definitivt lika bra som sina kollegor i genren. Kanske till och med bättre. Vill man ha en lagom underhållande, enkel och lättläst deckare att softa med fungerar I de lugnaste vatten riktigt bra. Däremot hoppar jag nog över tv-serien baserad på boken som ska sändas under våren. Böcker är bäst på bok.

Det finns två ytterligare delar i serien om Thomas och Nora; nummer två heter I den innersta kretsen och nummer tre (som ges ut i april) kommer att heta I grunden utan skuld.
Besök också Viveca Stens hemsida och blogg.

Inga kommentarer: