08 augusti, 2009

30 små ensamma sidor

Erfarenheten visar att semester är skadligt för mitt läsande. Den gångna veckan har jag läst 30 sidor i Laura Childs supertrevliga te-deckare Death by Darjeeling. 30! Vad är det om inte ett tecken på att ledighet inte matchas med böcker i min värld? Jag skäms.
Å andra sidan kanske det kan förklaras med att de senaste dagarna har spenderats med släkten - jag vill minnas att jag upplevde samma fenomen förra året. Säkert ojade jag mig lika mycket då. Det är bara det att det känns så hemskt. 30 ynka sidor på en vecka. Kanske är det på något plan tur att jag börjar jobba nu igen så saker och ting kan återgå till det normala. Eller kanske är det bara jag som desperat försöker hitta en enda positiv sak med att semestern är slut. Jag vet inte. Men mer läst måste det bli, annars kommer jag börja må dåligt snart. En idé vore ju att stänga ner datorn och plocka upp en bok nu...

2 kommentarer:

MariaH sa...

visst är det lite ironiskt att inte få något läst på semestern när man har laddat med enorma högar böcker?
Tror jag har läst fyra böcker på fem veckor - det är ju för jutton vad jag brukade kunna klämma in på EN vecka?

Anna sa...

Sån där är jag också. Man gör annat och glömmer bort böckerna under dagen och när kvällen kommer är man för trött hihi. Fast jag brukar inte läsa lika mycket som du.