03 oktober, 2011

Bokbranschen i fnissframkallande bilder

För några år sedan fnissade jag mig igenom 80 romaner för dig som har bråttom, och på senare tid har jag alltid hållit utkik efter Henrik Langes bilder i Svensk Bokhandel, där han i lite småelaka men ofta väldigt träffande bilder porträtterat den svenska bokbranschen. Igenkänningsfaktorn har stundtals varit hög.


Nu har bilderna som publicerats i Svensk Bokhandel genom åren kommit i en samlingsbok: Den sämsta får du gratis. För den som i likhet med mig jobbat med böcker de senaste åren, är det lite nostalgi - här finns allt från boken Qin (vann Augustpriset 2006 men var hopplös att sälja) till bisarra kampanjer och pinsamma författarutspel som man nästan hunnit glömma (ok då, förtränga). Nu kan man skratta åt dem igen när man påminns.

Precis som i sina tidigare böcker är Lange träffande och rolig, men jämför man Den sämsta får du gratis med de tidigare 80 romaner ... och 96 romaner..., så når den inte riktigt upp till samma nivå. Det beror dels på att romanböckerna känns mer genomarbetade och innehållsrika, dels på att en del av skämten i Den sämsta ... har hunnit bli lite daterade. Något man tokskrattade åt när det pågick, känns kanske riktigt lika roligt nu, några år senare. Jag tror också att Den sämsta ... nog främst är en angelägenhet för de som arbetar i eller på något sätt har anknytning till bokbranschen. Det hindrar dock inte att här finns gott om små guldkorn. Jag gillar till exempel den här killen:


Tack till Kartago för rec ex!

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Åh, har helt missat att det kommit en sådan här bok (har läst de andra två) men blir nu intresserad!

Cecilia sa...

Hihi, den här hade jag velat läsa :)

Jag håller med dig, 80 romaner var helt klart roligast, vilket förstås också har lite att göra med beprövat koncept osv (vad är detta, hans 5e?), om än inte bara det. Dock påstod fd chefen att Pappa för dig som har bråttom ska va spot on för småbarnsföräldrar. Vet själv inget om detta.

Bokomaten sa...

Hahahhah, men trots det så skrattar jag åt både framsida och kafka-bilden, men visst är det nog vi boknördar som kommer tyckaden är rolig. Jag hade ingen aning om att den skulle komma. Känns ändå nästan som ett måste för en boknörd.:) Älskade 80 romaner för dig som har bråttom. Suverän idé till en redovisning också, när eleverna ska redovisa böcker de läst. Har sålt idén till många lräare.=)