19 september, 2007

80 romaner för dig som har bråttom

Jag har just hittat boken som får mig att undra varför jag alls brydde mig om att läsa litteraturvetenskap. Varför kämpa sig igenom evighetslånga litteraturlistor med tusen och åter tusen sidor när jag istället kunde ha plockat upp en enda bok?

Henrik Langes idé är lika enkel som genial: på en sida à fyra serierutor sammanfattar han innehållet i inte mindre än 80 kända böcker. Från Bibeln till Da Vincikoden via Lasermannen. Det är sjukt roligt! Det bisarra är att han oftast lyckas få med allt det väsentliga i plotten på bara de fyra rutorna.

Så köp, köp! Boken finns i pocket, utgiven av Kartago.

1 kommentar:

Erika sa...

Jätterolig idé ju - den måste jag genast kolla upp! Jag brukar ibland annars använda mig av Berömda böcker & Berömda svenska böcker som kortfattat återberättar hela handlingen i klassiska romaner. Uppfriskande för minnet för böcker man redan läst, men spoilervarning annars.