07 november, 2012

Män som stickar och hundarna som älskar dem

Alltså, titta här vilken fan-tas-tisk titel jag hittade på bibliotekets tipshylla vid senaste besöket: Men who knit and the Dogs Who Love Them. Det är precis vad det låter som, en bok för mannen som vill sticka något mjukt och mysigt åt sin hundvän - och möjligen samtidigt något till sig själv.


Boken innehåller pedagogiska mönster med instruktioner på allt från hundtröjor och mössor till sängar. Ofta finns det ett mönster till husse och ett till hunden så att alla inblandade kan matcha varandra.



Och kattägarna ska inte tro att de är bortglömda heller. Intill hundstickarboken hittade jag nämligen den här, Knit Your Own Cat.

En heltäckande guide om hur man stickar sig en hel liten radda katter att ställa i bokhyllan (nej, vänta, där får de inte plats), på spiselkransen kan vi säga istället. Beskrivningar finns på flera olika raser. Tänker mig att Bokomaten skulle kunna sticka sig ett gäng siameser, till exempel. Boken erbjuder ju som den här videon (om en nyutgåva) nedan förklarar, a unique opportunity to knit yourself a cat


7 kommentarer:

Lena sa...

Så otroligt käckt!

Bokomaten.. sa...

Åh, jag dör!! Jag vill ha! Hahaha, även hundboken! Du MÅSTE börja sticka! Det finns helt inget annat alternativ!!

Lingonhjärta sa...

UNDERBART!!! En bok som man nästan bara måste ha ju! Tänk, då kan jag sticka kissekatter till precis alla i julklapp :D

Calliope sa...

Jag sörjer djupt över att jag så helt saknar stickkunskaper... :)

EMELI sa...

Jag känner jag behöver bägge böckerna.

Cecilia sa...

De här passar perfekt ihop med herrarna i stickboken jag lånade på bibblan idag! Vad exakt jag ska sticka får ni förhoppningsvis se lite längre fram. Brasklapp för om resultatet blir för skämmigt.

Calliope sa...

Ooh, spännande! Du måste visa.