24 november, 2012

Konsumerat: Cass Neary och saltgurka

Samma dag som jag gick och köpte mig en utsökt burk saltgurka, skaffade jag ett ex av Elizabeth Hands Available Dark. Uppenbart behövde jag något lite skarpt och kärvt, typ. Både gurkan och boken konsumerades ohälsosamt snabbt när jag väl kom hem.

Om vi lämnar saltgurkan därhän, så var Available Dark precis som jag hoppats att den skulle vara. Jag längtade efter Cass Nearys halvbrutala, halv(ok då, hel-) sunkiga sällskap, längtade efter att höra den där raspiga (inbillar mig att den är det) rösten som cyniskt kommenterar allt runtomkring. Kanske gillar jag henne som person ännu mer än vad jag gillar plotten i böckerna? Cass kvalar hur som helst in som en av de där gestalterna som man liksom gärna bara vill hänga en stund med; det måste inte nödvändigtvis hända så mycket sensationellt i berättelsen, man vill bara sitta där och lyssna på henne en stund.


Nu händer det emellertid ganska mycket i Available Dark; Cass reser till Island eftersom hon fått i uppdrag att värdera/bedöma äktheten på några väldigt speciella foton som ska säljas. Väl där går allt naturligtvis väldigt snabbt väldigt fel - det vore väl ingen Cass Neary-bok annars. Jag gillar kopplingen till den norska dödsmetallscenen under tidigt 90-tal och jag förstår verkligen att händelserna där har inspirerat Elizabeth Hand. Absurt, ruskigt, tragiskt och fascinerande, allt på en gång. Det är svårt att inte se en bok i det. (För den som vill läsa mer om vad som faktiskt hände, rekommenderar jag varmt boken Blod, eld, död som jag skrev om här.)

Anyhoo, med risk för att framstå som en väldigt osjälvständig del av bokbloggarmaffian (finns det någon som inte gillar Elizabeth Hand?), ser jag nu väldigt mycket fram emot nästa bok om Cass. Med tanke på hur Available Dark slutade, känns det som om förutsättningarna för tredje boken är ruggigt bra!

Andra som också har läst: Fiktiviteter, Helena hos English Bookshop, Glory Box.

2 kommentarer:

Helena (Dark Places) sa...

Cass Neary och saltgurka - mmm, jag kan förstå att det är en schysst kombo. :) Du vet att Liz skriver på Flash Burn, bok tre som utspelar sig i London, just nu, va? Och att den avslutande delen ska utspela sig i Sverige?

(Vilken TUR att det är jag, och inte någon illvillig #boblmaf-twittrare, som kommenterar det här btw! Saltgurkegrejen är ju som gjord för sådana rykten som vissa brukar sprida på skämt om till exempel Bokbabbel...)

Calliope sa...

Oh yes, har hört om de där två kommande delarna och är mycket pepp! Är vansinnigt nyfiken på vad som ska hända i London, med tanke på hur Available Dark slutade. Är också ganska tacksam över att Hand redan har aviserat en fjärde del, med tanke på att Cass är så bra på att ställa till det för sig skulle det inte förvåna mig det minsta om det gick riktigt illa för henne snart ... Hu!
Och haha, jag är lite förvånad över att ingen annan har kommenterat saltgurkan... #boblmaf har legat av sig, tror jag! I det här fallet var dock saltgurkan bara en helt ordinär vardagscraving :)