09 mars, 2012

Hur hittar man utgivningslistor över e-böcker?

Jag har tänkt på en sak. Varför är det nästan inga svenska förlag som i sina nyhetskataloger aviserar de titlar som kommer att släppas som e-böcker?
Alla andra format (inbundet, pocket, ljudböcker mm) står ju listade månader i förväg, men när det gäller e-böcker hålls man in ovisshet tills boken i bästa fall dyker upp som nyhet när den släpps hos E-lib. Hur kommer det sig? Är det på något vis hemligt eller osäkert in i det sista vilka titlar som ska bli e-böcker? Jag har svårt att hitta en rimlig förklaring, men kanske är det någon av er som vet? Finns det någon fantastisk förteckning över kommande e-böcker som jag har missat?
Jag vill ju kunna planera mitt framtida e-boksliv, för bövelen!

4 kommentarer:

Emma Karlsson sa...

Det har kanske inget samband, men läste en artikel om att många förlag infört en karenstid innan e-boken släpps för att kunna sälja pappersversionen först. Sedan kan ju e-boken lånas ut gratis via bibliotek (eller ja, biblioteket betalar 20 kr PER LÅN). Läs mer här: http://www.svd.se/kultur/e-bokskrig-om-zlatanbiografi_6904113.svd

Jenny Magnusson sa...

Jag håller med dig. Jag vill också veta. Har blivit förtjust i formatet, men det är ännu svårt att hålla sig ajour.

Lingonhjärta sa...

Håller också helt med. Jag brukar hänga på elib som en hök och bevaka. Till exempel Tistelblomman släpptes som e-bok några dagar innan recensiondatumet och såg det av en ren slump. Ogillar starkt när de bestämmer sig för att vänta ett halvår med att släppa den som e-bok. Eller ve o fasa för en utlandssvenska, när de inte släpper dem som e-bok alls!

Billingska Bokhandeln sa...

Hej,

Det är just detta som vi på Liberead vill hjälpa till med.
Att lätt kunna hitta nya eböcker - och få hjälp med olika ebokrelaterade frågor - och som grädde på moset: kunna botanisera bland kommande eböcker.

Vi har precis börjat - i en blygsam skala - men sidan och antalet eböcker växer för varje dag.

Vi ses kanske där!