06 november, 2011

Betala dyrt? Ja, gärna!

Jag har köpt Jeffrey Eugenides The Marriage Plot (och låt mig tillägga att jag är så pepp på den att jag nästan ... ja, jag vet inte - men pepp! Superpepp!), äntligen.
Jag betalade 178 kr för den.
Jag kunde ha köpt den för 107 kr.
Varför i all världen betalade jag så mycket då?
Jo, av den enkla anledningen att jag valde att köpa den i en "riktig" bokhandel istället för på nätet. Köpet gjordes på fina Hamrelius i Malmö, i det här fallet.
Varför?


Jo, för jag tycker att de ska finnas kvar.
Det är mycket enkelt. Köper man inte böcker i bokhandeln, kan inte bokhandeln finnas kvar. Det gäller alla, stora som små. Jag gillar att köpa böcker på nätet också, men försöker att tänka på att faktiskt köpa böcker i de fysiska butikerna också. De jag tycker om, ska tilläggas. Bara hos dem. Bara för att jag tycker om dem och vill att de ska vara kvar.
Jag tycker att du ska göra likadant. Det är värt att betala de extra kronorna det kostar - bara för att få ha kvar möjligheten att gå in i en fin bokhandel även i framtiden. Välj den butik du gillar bäst och hjälp dem att finnas kvar. Du har råd med det.

Värt att betala för att bevara: Shakespeare & Co i Paris.
Bilden hämtad från den MYCKET trevliga sidan Most interesting bookstores of the world.

9 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Bra sagt! Bokbloggarna borde allihopa gå tillsammans för att Rädda bokhandlarna!

Calliope sa...

Det hade varit fantastiskt!
Anse det som en uppmaning att följa, allesammans...!

Lyrans Noblesser sa...

Jag håller fullständigt med dig, men tyvärr har vi nog ingen bokhandel i stan jag är så angelägen att ha kvar :-(

Anonym sa...

Att ha alternativ till kedjorna är guld värt. Hur många gånger har man inte fått kantstötta böcker och liknande efter postgången så en liten prisskillnad är det värt att få boken direkt i handen. Jobbar själv i bokhandel och möter ofta som tyvärr använder oss som skyltfönster men vi stretar på att försöka möta upp med bra service och nördkunskaper. :-)

Calliope sa...

Bra service och nördkunskaper är fint!
Och Lyran: trist att bra bokhandel saknas :( Det är ju som sagt en förutsättning att det är en butik värd att bevara - annars är det ingen vits...

a-lo (the book pond) sa...

Ja! Så är det! Nu köper jag (eller notera tempusbyte här: köpte, eftersom det råder inhandlingsstopp hos Mrs Book pond. Fast förvisso inte för presenter kom jag just på) ju en del böcker på nätet också, men långt ifrån allt.

Hamrelius är också en av mina favoritbutiker att gå och shoppa i. Jag bemödar mig om att köpa de lite udda titlarna så att de ska förstå att någon faktiskt läser dem också ;) Vet dock inte what's up with sura mannen som jobbar där.

Helena (Dark Places) sa...

Bra inlägg! Själv köpte jag också The Marriage Plot för 178 kronor - eller något ditåt - i English Bookshops butik i Gamla stan. Precis på grund av de skälen du anger. Vi bokälskare som dessutom tycker om att kunna konsultera och bli entusiasmerade av kunnig, initierad personal i mysiga bokhandlar MÅSTE då och då stötta dessa butiker. Annars kan vi bara skylla oss själva när vi sitter och sörjer att det inte längre finns några bra fysiska bokhandlar. Hoppas givetvis att den dagen inte kommer, men det är vi som kan styra de oberoende, nischade bokhandlarnas överlevnad. Och då får man ta och stödköpa emellanåt.

Cecilia sa...

Hear, hear.

OCH: det är inte bokhandlarna som är dyra: det är nätbutikerna som är billiga. Folk har en tendens att glömma det. (Nej, det är inte bara ordklyverier.)

Härligt att du är med och kampanjar.

x

violen sa...

Hm, känns som att Korparna (makens julklapp) ska köpas på närmsta bokhandel i år. Ja, det kännd så....