27 november, 2011

Ett måste för chokladfanatikern

Igår firade min lillebror sin födelsedag - så nu kan jag äntligen, utan att förstöra några överraskningar, tala om vad han fick i present: Jeanna Kanolds Med kärlek till choklad. Lillebror bor i Göteborg och har därför naturligtvis koll på de inhemska sötsakerna, som till exempel Flickorna Kanolds chokladbutik. Jag har hört de mest underbara ting om chokladen därifrån - och när jag nu lite försiktigt bläddrade i boken efter att ha fått hem beställningen, förstod jag ju vad alltsammans handlade om. Med kärlek till choklad är just det: en totalhyllning till choklad.


I en synnerligen fint formgiven och trevligt skriven bok, berättar Jeanna Kanold som driver företaget i Göteborg allt om choklad: ursprung, tillverkning, olika sorter, historia och mycket mer. Tyngdpunkten ligger dock på recept och oh my god, vilka recept! Jag vill prova ALLT. Här finns naturligtvis flera olika recept på tryffel och annat godis, men också lite mer udda desserter och de mest ljuvliga bakverk. Det är ofta lite udda kombinationer, men det låter så gott att man håller på att dö sötedöden. Alltsammans är också jättefint serverat + fotat och pedagogiskt beskrivet. Det blir nog en beställning till av Jeannas bok, till mig själv den här gången.

Titta - tryffeldisken hos Flickorna Kanold bara fortsätter och fortsätter ...

5 kommentarer:

Shirin sa...

Snordyrt är det också. Hundralapparna bara hoppar ur plånboken så fort man kliver in genom dörren. Tyvärr.

Calliope sa...

Hundralappar har en tendens att göra det närhelst man går in i en godisbutik :)

Anonym sa...

hej jag såg att du använde uttrycket "bröd till bagarbarn" i inlägget
25 DECEMBER, 2007
Julefrid

men jag blir galen jag fattar liksom inte vad det betyder! Vad betyder det??? Snälla förklara!

Calliope sa...

Det betyder att man ger något till någon som redan har just den saken i överflöd. Om ens föräldrar jobbar som bagare lär man ju knappast behöva mer bröd, typ.

Anonym sa...

Tack för att du förklarade! :-) Jag känner nu en inre frid av att ha fått veta!