25 oktober, 2009

Plötsligt händer det - igen

För inte så länge sedan var jag glad över att helt otippat ha snubblat över en alldeles utmärkt bok och eftersom jag nöjer mig med det lilla (vadå? gör jag väl? varför skrattar alla?), trodde jag att det var bra så. Men kanske har jag gjort något alldeles rätt i bokvärlden så att jag helt plötsligt fått ovanligt god bok-karma, för nu hittade jag lika otippat ännu en alldeles utmärkt bok. Yay! Mitt bokliga hjärta värms och lyser lite i mörkret.

Den här gången var det Catherine O'Flynns debutroman Händelser vid Green Oaks galleria som fick följa med hem och förgylla min tillvaro. När jag kastade en hastig blick på baksidestexten stod det något om att den handlade om folk som jobbade i köpcentrum, vilket hade gjort dem bittra och nu såg de kanske spöken också - hey, det där är ju jag tänkte jag (för köpcentrumtristess se valfritt inlägg med etiketten "i bokhandeln", för spökreferens se här).

Och visst stämde det bra. O'Flynn har definitivt ett skarpt öga för hur otroligt tröstlöst det kan vara att jobba i detaljhandel i allmänhet och på köpcentrum i synnerhet. Det är sjukt träffande och deprimerande och skoj att läsa. Och tack gode gud för att jag snart ska sluta jobba där, annars hade nog hennes bok fått mig att vilja välta en tung bokhylla över mig och långsamt tyna bort under den utan att någon märkte det.

Nåväl. På Green Oaks galleria jobbar hur som helst säkerhetsvakten Kurt. På ett av hans evighetslånga nattpass får han syn på en figur på en av monitorerna som visar bilder från det folktomma, stängda centrat. Mitt i en av gångarna står en liten flicka alldeles ensam, alldeles stilla. När han kommer dit är hon redan borta och hur han än letar kan han inte hitta några spår efter henne. Några dagar senare hittar Lisa, en av centrats butikschefer ett borttappat gosedjur, som på pricken ser ut som det flickan hade med sig. Tillsammans börjar Kurt och Lisa leta igen. Men vem - eller vad - är det egentligen de letar efter? Köpcentrats långa, labyrintiska gångar är byggda ovanpå gammal fabriksmark och fulla av oväntade utrymmen. Och för tjugo år sedan försvann en liten flicka i närheten...

Händelser vid Green Oaks galleria har inslag från en mängd genrer, nästan så många att det borde vara omöjligt att få ihop dem. Här blandas spök med spänning, kärlek, cynism, svart humor och ganska stora delar allvar om livet - och det går alldeles utmärkt! En eloge till Catherine O'Flynn som lyckats förena dem så snyggt, och i sin debut dessutom. Kan inte ha varit lätt, men hon får det att kännas självklart att det ska vara just så. Super! En eloge även till Alfabeta som hittat denna pärla och givit ut den. Bra jobbat! Nu måste ni se till att fler hittar den. Ut med er och marknadsför. Nu!
********************************
Läs en intervju med Catherine O'Flynn hos Vulpes Libris.

3 kommentarer:

Helena sa...

Och nu blir jag i min tur jätteglad när jag inser att boken du skriver om är identisk med "What Was Lost", en bok som jag spontanköpte i somras men sedan glömde att läsa. Ska ta och läsa omedelbart! Tack för påminnelsen!

Och ja, visst är det underbart att börja läsa en bok helt utan förväntningar och inse att man ramlat över en liten pärla? Bästa känslan!

Camelia sa...

Den här boken verkar väldigt spännande. Jag kollade in den på Amazon.com och blev såååå sugen på att klicka hem den. Den är nu i min önskelista på Bokus i alla fall. Innan jul så...

Calliope sa...

Ja läs den omedelbums, Helena! Tror absolut att du kommer tycka om den.
Och Camelia - köp den! Nu!