11 mars, 2009

Fynd i ett iskallt Stockholm

Vad är det som är litet och nästan förfruset av den kalla vinden ute men som ändå hoppar upp och ned och piper förtjust?

Calliope på Sf-bokhandeln, naturligtvis. Helgens tripp till Stockholm var ytterst lyckad ur bokshoppingssynpunkt även om det var så kallt att jag nog förfrös både det ena och det andra. Jag fick dels köpt de båda nya delarna av Kittyserien som jag hade tänkt mig, men hittade också andra extremt trevliga saker. På nyhetshyllan stod From Dead to Worse av Charlaine Harris - därav det där med att pipande hoppa upp och ned. Jag trodde inte att den skulle ha hunnit komma ännu och fick glädjefnatt när den helt plötsligt stod där. Vet inte hur många gånger jag har förbannat mitt beslut att köpa/läsa serien i pocket - det är ju närmast tortyr att vänta så långt efter att den inbundna kommit innan man får läsa. Men gjort är gjort och det skulle kännas extremt dumt att börja köpa inbundet nu, så jag får vackert fortsätta vänta även på de kommande delarna. Hoppas kunna börja läsa From Dead to Worse snart, men just nu är det tyvärr lite dåligt med tid, så vi får se när det blir av.
På skräckhyllan i samma eminenta bokhandel hittade jag också en helt ny bekantskap, av typen "böcker som verkar designade enbart för Calliope". Här fanns nämligen Paris Immortal av S. Roit, en kombo av Paris och vampyrer! Kan omöjligen bli fel. Eller det kanske det kan, men jag måste ju kolla upp vad som händer när man beslutar sig för att ha med två av mina favoritsaker i en och samma bok. Hoppas på samma reslutat som Marabous experiment med choklad med lakrits i = dubbelt gott. Det fanns dessutom en uppföljare ifall att den första skulle vara bra. Känns tryggt.
På Uppsala English Bookshop stod jag länge och dreglade över de fiiiina Penguin-prylarna men besinnade mig i sista stund. Hade också gärna köpt Dragonwell Dead av Laura Childs, men den visade sig vara del i en serie och första delen fanns inte inne så det blev till att hoppa över. Annars verkade serien väldigt trevlig; den var också inne på spåret att kombinera saker jag gillar. I det här fallet var det te + mord. Handlar om en kvinna som har en tebutik och som löser mord och alla delarna i serien heter vitsiga saker som Death by Darjeeling eller Chamomille Mourning. Stor chans finns att del ett slinker med i min nästa beställning från Amazon.

För er som var nyfikna på utställningen med pre-rafaeliterna, måste jag tyvärr säga att den förvisso var bra men ändå gjorde mig en smula besviken. Där fanns mycket som var skoj att se, framför allt en stor mängd bilder av Dante Gabriel Rossetti. Men som helhet betraktat var utställningen mindre omfattande än jag trott. Den hade också en mycket större del mindre skisser och teckningar, medan jag förväntat mig fler större målningar. Om inte annat tyckte jag att det var lite trist att man när man tittar på den merchandise som Nationalmuseet säljer i samband med utställningen ser ett knippe helt andra bilder än de som faktiskt går att hitta på utställningen... På sakerna man kunde köpa i shopen fanns flera av de målningarna som man främst förknippar med pre-rafaeliterna, men de tavlorna var inte med på utställningen. Blev liiite besviken, även om det var roligt att se de som ändå fanns.
Nu ska jag gå och äta godis. Vi hörs!

Inga kommentarer: