29 april, 2013

Road trip i Kalifornien del 3: Winchester-husets osaliga andar

Nu ska jag försöka berätta för er om ett hus som egentligen trotsar alla beskrivningar och inte låter sig fångas i ord - utom möjligen då med ett hänfört fantastiskt. The Winchester Mystery House, som det numera kallas, är en viktoriansk dröm/mardröm med 160 rum, 47 eldstäder, 2000 dörrar och 10000 fönster. Vad som inspirerade den arkitektoniska galenskapen (eller uppfinningsrikedomen)? Osaliga andar, naturligtvis.


Huset var från början ett helt vanligt åttarumshus, ända tills det 1884 köptes av änkan Sarah Winchester. Hon hade drygt tjugo år tidigare gift sig med William W Winchester, medlem i familjen som ägde det galet framgångsrika företaget som tillverkade The Winchester Repeating Rifle. Tillsammans fick de en dotter - men hon dog strax efter födseln. Sarah återhämtade sig aldrig riktigt från förlusten, och när dessutom William dog i tuberkulos 1881, blev hon ännu mer förtvivlad. I sorgen besökte hon ett medium, som förklarade för henne att all olycka som drabbat henne var en hämnd från de tusentals indianer, soldater och andra som dött av gevären som Winchesterfamiljen tillverkade. Sarahs enda möjlighet att undkomma dem var att flytta västerut, köpa ett hus och aldrig sluta bygga på det. Så snart byggandet slutade, skulle olyckan och döden hinna ifatt henne.


Sagt och gjort, Sarah flyttade till Kalifornien och köpte gården som då låg strax utanför San Josés stadsgräns (idag inne i stan). Hon anställde ett helt lag snickare som arbetade dygnet runt, ända fram till den natt 1922 då hon dog. Vid det laget hade det från början ordinära huset fått det bisarra utseendet det har idag - gigantiskt, totalt asymmetriskt, oförutsägbart och alldeles underbart förvillande och fantasieggande. Ologiska halvplan, sneda vinklar, trånga vrår, konstiga återvändsgränder, snirklande, slingrande korridorer, lönndörrar, fönster i golven, trappor som leder rakt upp i taket, dörrar som leder ut i tomma intet; enligt legenden var allt designat för att villa bort de andar som Sarah Winchester trodde jagade henne. Kunde hon färdas på konstiga vägar genom huset, skulle de inte hitta henne. Om nätterna höll hon seanser i ett särskilt rum försett med lönndörrar, mitt inne i huset, där hon kommunicerade med de döda. När seansen var över, kom hon med nya ritningar till snickarna om hur den fortsatta tillbyggnaden skulle ske. Så säger i alla fall legenden, och även om ens mer nyktra, förnuftiga sida måste erkänna att större delen av Sarahs hemligheter följde med henne i graven och vi därför inte med säkerhet kan säga så mycket om varför hon valde att bygga sitt hus så här, så är legenden är nästan för sorgligt vacker för att inte tro på.
Titta uppe på andra våningen - här är den berömda dörren
som leder rakt ut i ingenting!

The Winchester Mystery House var en av de absoluta höjdpunkterna på vår resa, och jag är så oerhört glad över att ha fått se det! Jag hade hört berättas om det innan, men det är OMÖJLIGT att föreställa sig hur det ser ut där inne innan man har besökt det (och det är tyvärr förbjudet att fotografera inomhus). Jag har aldrig varit i ett hus som så fullständigt motsäger alla ens förutfattade meningar om hur/vad ett hus ska vara; det är som något hämtat direkt ur en underlig dröm. Trots att jag i vanliga fall har extremt bra lokalsinne/god rumsuppfattning, tappade jag bort mig efter bara ett par minuter där inne och skulle nog aldrig ha kommit ut om inte guiden lett oss i rätt riktning (turister tillåts av den anledningen aldrig gå själva genom huset). Det är ett helt underbart, och på grund av historien bakom, väldigt sorgligt ställe - ett måste att besöka för alla, men särskilt för dem som gillar viktoriana, skräck & spöken. En fullständigt surrealistisk upplevelse!

Innan den stora jordbävningen 1906 hade huset även ett torn.
Läs mer om The Winchester Mystery House här.
Här har en sjukt ambitiös människa byggt en pepparkakshus-replika av huset ...

7 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Men ÅÅÅÅÅH!!! Är inte det här bakgrundshistorien till Stephen Kings miniserie Rose Red också? http://www.imdb.com/title/tt0259153/

Så tokunderbart det här huset! Vill nu åka dit på studs!!

Metronyx sa...

Helt fantastiskt! Jag säger det igen, för att inte vilja åka till U.S.A så kan det inte hjälpas att det finns så lockande saker att se där. Är det "Rose Red" förlagan menar du Lingonhjärta, det hade varit riktigt coolt. Nu är ju inte alla galna Doctor Who-fans som mig men någon mer än jag måste ha tänkt "Weeping Angels"-vibbar när de såg statyerna vid huset. Jag är avis från djupet av mitt hjärta.

Lingonhjärta sa...

Jaaa :D Googlade som en galning här och det visade sig att The Winchester Mystery House faktiskt är inspirationen till Rose Red. Tänk vad fantastiskt :D

Calliope sa...

Oh, hade ingen aning om King-kopplingen men den gör ju huset ännu coolare :)
Min man gjorde dock samma Doctor Who-referens med statyerna :D

Calliope sa...

Och jag rekommenderar ALLA att åka till huset om chans ges! Funkar t ex som dagstur om man är i San Francisco.

Lingonhjärta sa...

Kan lova att den ligger helt klart på min måste-besöka-när-jag-åker-till-USA-lista nu :D

Ela sa...

Tänkte genast på Rose Red när jag läste det här inlägget! :-) Vad häftigt.