03 januari, 2013

2013 års bästa böcker


Gott nytt år 2013!
Låt oss balansera på flaskor fyllda av bubbel, utstöta glädjetjut och se fram emot följande (även om jag efter en närstudie av Svb:s Vårens böcker tycker att det ser oroväckande tunt ut i utgivningen):


Hos Forum kommer i april Jessica Kolterjahns tredje och av mig ivrigt efterlängtade roman Den bästa dagen är en dag av törst. 1932, Karin Boye, Berlin. Låter mycket lovande!


I mars blir det studentkorridorsskräck i Takako, andra boken av Jenny Milewski. Tänker mig att jag efter fem år på en av Lunds mest beryktade nationer bör kunna leva mig in i plotten. Ges ut av Telegram.


Cathi Unsworths Gillian Flynn-lika thriller Weirdo har vi läst om och oooh:at över hos Helena på English Bookshop - i vår har Kalla kulor den goda smaken att ge ut den i svensk översättning. Misstänker dock att jag kanske kommer ha svårt att hålla mig ända tills dess. Det finns ju om inte annat ett presentkort från i julas som ligger här och väntar på att användas ...


Och för att allt inte ska andas ångest, skräck och mörker, ämnar jag balansera upp det med Maria Friedners debutroman Besvärjelser och beskydd som kommer på Mix i maj. Fe-action i svensk småstad.

Så hej 2013! Ge mig bra böcker, så ska vi nog komma överens, du och jag.

5 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Du gillar samma som jag. Möjligtvis att Gale av Karl Eder skulle kunna vara ngt också. Den har precis kommit ut.

Calliope sa...

Great minds, o s v :)
Gale står med på bubblarlistan - helt klart nyfiken på den också!

Metronyx sa...

Jag är faktiskt väldigt nyfiken på avslutningen av Engelsfors-trilogin, men jag är ju lite barn/ungdomsnördig.

Calliope sa...

Jaa, självklart! Hur skulle man INTE kunna vara intresserad av hur det ska sluta i Engelsfors?? Den ser jag också fram emot :D

Miriam - Schitzo-Cookie's Book Blog sa...

ÅH Besvärjelser och beskydd verkar intressant =)