02 juli, 2010

New Yorks allra bästa bokhandel

Det finns ziljoner bokhandlar i New York. Med eller utan katter, med eller utan jazz i högtalarna och coola författarbesök i kalendern. Skulle man ha som projekt att besöka dem allesammans, skulle man ha att göra resten av livet och lite till.
Men om man bara är i stan några få dagar, om man (gud förbjude) bara har tid att besöka en enda bokhandel - vart går man då?Jo, då går man till McNally Jackson Books52 Prince Street. Ingen tvekan. Av alla bokhandlarna jag har varit i under våra veckor här (och det börjar bli ganska många...), är McNally Jackson bäst. Überbäst. Den har allt jag vill ha av en bokhandel och mer därtill.Jag hittade butiken av en slump på Google Maps och eftersom bilderna på hemsidan såg trevliga ut, passade vi på att gå förbi en regnig söndag. När vi kommit in och imman försvunnit från mina glasögon, insåg jag snabbt att det hade varit värt att ge sig ut trots vätan. McNally är en ursnygg, välorganiserad och supermysig bokhandel - och bäst av allt är att du garanterat hittar mängder av böcker som du aldrig har hört talas om men som du omedelbart inser att du måste ha. Urvalet är superbt. Jag säger det igen så att ni inte missar det: urvalet är superbt. Fantastiskt. Underbart. Personligt. Kunnigt.
Tja, ni förstår kanske nu så jag ska sluta. Men som överläst boknörd är det lätt att bli väldigt entusiastisk när man helt plötsligt kommer till ett ställe där hyllorna svämmar över, inte av bestsellers, utan av spännande titlar man aldrig tidigare har sett men som alla viskar förföriskt till en och utlovar timmar av njutning om man väljer just dem. Jag har varit på McNally Jackson pinsamt många gånger sedan den där första regniga dan, och varenda gång har jag hittat minst tio titlar som jag måste, måste, måste ha. Det händer inte på Barnes and Noble (och tyvärr inte heller på Strand, eftersom de är dåliga på att exponera böckerna).På McNally Jackson märks det är personalen är både pålästa och barnsligt förtjusta i sina böcker. Det finns gott om bord och bänkar där de skyltar sina favoriter, samtliga med personligt & prydligt skrivna motiveringar. Vid det här laget har jag tappat räkningen på hur många tips jag har fått genom dem. Underbart!
Bokhandeln är i två våningar. Tyvärr syns det nog inte så bra på mina bilder, men där är hur fint som helst. På bottenplan finns det t ex skrivbord färdigt för den som blir inspirerad, och flera trevliga ställen att försjunka i en bok. Det anordnas uppläsningar, sagoläsning för barn och bokcirklar. Det finns ett litet, mycket trevligt café med skojiga lampor i taket (tänk er en naken glödlampa med böcker uppträdda på sladden mellan lampan och taket), samt en välfylld avdelning med tidningar och skitsnygga/roliga kort. Och dessutom - McNally är faktiskt en helt fristånde, oberoende bokhandel, inte del av en kedja. Oerhört trevligt som omväxling. Så som sagt: McNally Jackson Books. Den helt klart bästa bokhandeln i New York.

6 kommentarer:

Cinnamon sa...

Oh! Jag vill åka dit nu! Är så avundsjuk på dig.. Men glad för att du hittat en så bra bokhandel. :)

Bokbabbel sa...

Låter ju helt fantastiskt, skriver upp det här med tanke på att jag någongång (gärna så fort som möjligt) vill återvända till NY!

Bokomaten sa...

Åh, varför är inte alla bokhandlar så?? Vi verkar ju de felsta av oss avra rörande överens om att man vill ha ett bra, utbud, kunnig personal och en personlig touch på sin bokhandel. Ser dessutom hur mysigt ut som helst!

Calliope sa...

Vi kanske ska ta och importera den? Sno hela konceptet och starta McNally Jackson Swedish Branch?

Mikael Holmström sa...

Ja, gör det, gör det! Bara det inte blir en kedja :-)

Linn sa...

Sprang på denna fina bokhandel av en slump när jag var i NY förra sommaren och blev glatt överaskad. Kan bara instämma i berömmet om fina lokaler, bra utbud och framför allt trevlig och mycket kunnig personal.