10 mars, 2010

Musikaliska vampyrer

Än så länge har soundtracket till nya tv-serien Vampire Diaries varit bättre än själva serien. Bland musiken hittar man allt från Bat For Lashes till Placebo, medan de avsnitt jag hittills sett mest har känts som en blodfattig (förlåt, jag kunde inte låta bli) blandning av ingredienser hämtade från andra vampyrserier. Det är ruggigt förutsägbart och när inte serien bjuder på ens den minsta gnutta självdistans, ja då blir det faktiskt lite trist. Vampyren Stefan ska nog vara dark and brooding, men är mest bara grey and boring. Fangbanger som jag är kommer jag naturligtvis att fortsätta titta ändå, men jag håller tummarna för att det händer lite annat i de kommande avsnitten.
Tills dess lyssnar jag vidare på Florence and the Machine & Great Northern. Lyssna du också:








Är det förresten någon som har läst böckerna av LJ Smith som tv-serien baseras på?

Kolla in en svensk fansite om serien här!

8 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Hmm... känns lite konstigt att gilla soundtracket när jag tyckte serien var så himla dålig. Iofs bara sett ett avsnitt, rapportera gärna om det är lönt att se fler. Skulle kännas lite märkligt att lyssna på en skiva till en serie jag inte giller.. med undantag för Hanna med H där The Knifes skiva känns som den blev större än filmen, hehe, men där var ju musiken skriven för filmen å andra sidan och inte ihop-plockad.

Maria sa...

Jag gillar VD, även om det har sina fåniga sidor. Vet inte hur mycket du har sett, men om du är precis i början kan jag säga att det blir bättre!

Själv väntar jag otåligt på avsnittet som sänds i USA den 25:e...

Anonym sa...

Har läst de första 2 böckerna, de utkom ju 1991 så där slipper man refereringar till Twilight. Böckerna är egentligen inte speciellt bra, huvudpersonen är ytligare i böckerna än tv-serien, samt karaktärernas relationer är helt annorlunda.

Cinnamon sa...

Se fler! Första avsnittet är ju piloten. Vi tänkre lägga av efter det men höll ut. Det var det värt. Se fler avsnitt!
Stefans bror Damon är bäst. Så evil!

Calliope sa...

Ok, då gör jag som ni säger och ser fler avsnitt! Tur man har er att fråga :)

MariaH sa...

jag har läst första boken men inte sett serien. J
ag fick känslan av att jag var alldeles för gammal (o hade sett det mesta förr) men att jag skulle älskat det som trettonåring typ...

Anonym sa...

Håller helt klart med om att musiken är väldigt bra!

Serien är ju lite fånig, men ganska underhållande ändå. Som en typisk amerikansk ungdomsserie, fast med vampyrer (och därför lite roligare).

♥ Camilla ♥ sa...

Serien är ju mest värd att se för Damons skull:-)Han är ett sämre substitut medans man väntar på eric Northman:-P
Jag har läst böckerna och dom skiljer sig rejält från serien. De första böckerna från 90-talet är helt ok, men de nyskrivna böckerna som jag läst var inte värt att lägga pengar på!