11 december, 2013

Bland antika böcker och mängder av Jesusar

Kan man motstå att gå (ok då, springa) in på ett ställe som ser så här trevligt ut? Naturligtvis inte. Under vårt besök i Houston hittade vi på en stillsam, grönlummig gata August Antiques, en kombinerad antikvitets- och antikvariatbutik. Efter att ha ooh:at och aaah:at åt alla fina saker som fanns på antikdelen, hamnade jag föga oväntat på den här avdelningen: 
Ytlig som jag är, tillbringade jag en god del av tiden med att titta på böcker som kanske inte var jättevärdefulla, men väldigt vackra att se på. Jag skulle hemskt gärna ha en hel vägg med bara såna här fina gamla utgåvor hemma.




Ett vackert arkivskåp var fullt av fina gamla bilder, sorterade i ämnen. Här är mode-lådan, sent 1800-tal utdragen ... 
I en annan liten låda kunde man hitta Shakespeare i behändigt format. 
Det fanns gott om barnböcker också, varav många mycket retrosnygga. 



Får det lov att vara lite Nancy Drew, någon?
Eller något annat mystiskt, kanske?
Den här hyllkategoriseringen gillar jag. Interesting books. 
Den får en inte alls att ifrågasätta vad som finns på de övriga hyllorna. 

Köpa jetestora böcker om Massachusetts? Inga problem. 
Inte orka läsa jetestora böcker om Massachusetts? Inga problem det heller. Ta en baseballtidning istället. 
På barnavdelningen stod det också ett stort hästhuvud i ett hörn. Jag blidde lite rädd. De läskiga ögonen verkade följa mig runt hyllorna. 

En annan kul sak med August Antiques är att de är specialinriktade på religiösa föremål. Bortsett från de vanliga antikviteterna, loppissakerna och böckerna, har de även en STOR avdelning för dito religiösa prylar.
Stora fina gamla biblar var det naturligtvis gott om.
Och så kunde man köpa sig en egen Jesus. Eller två. Eller sjuttio.


Och vad köpte jag då? Nå, jag var mycket måttfull. Jag fyndade bara två små (5x5 cm, typ) miniböcker: Salome av Oscar Wilde och Ghosts av Ibsen, för det facila priset av 5 dollar tillsammans. De ska få stå som prydnad i hyllan hemma. 

August Antiques ligger på 803 Heights Boulevard i Houston.

3 kommentarer:

Anna Höglund sa...

Märker att det är en butik jag hade älskat.

Saga sa...

Men åh, åh, ÅH!!! Om jag någonsin kommer till Houston o.s.v.

Metronyx sa...

Säga vad man vill om USA men det är ändå landet där vilka inriktningar som helst kan få en affär. Den här verkar ju ha en fantastisk antikvarieavdelning. Jag kan dock tänka mig att de religiösa sakerna går åt så här vid jul. Även om man vore kristen i Sverige känns det som att få skulle ha ställt ut en stor Jesus på gården fast det var jul. Men det är lite charmigt att de tar ut svängarna over there. Madonnastatyerna lär ju gå åt som smör i solsken.