14 juni, 2012

Slutet är nära för Sookie Stackhouse

I sista kapitlet av Charlaine Harris nyutkomna Deadlocked, finns en uppräkning av vad som har hänt dittills i boken. Sookie Stackhouse gör en genomgång av de senaste dagarna och konstaterar att de har varit ganska händelserika. Jag läser med stigande förvåning, och tvingas hålla med om att jo, allt det där har ju hänt i boken, det stämmer. Ändå kommer jag inte ifrån känslan av att Deadlocked mest bara tuffar på i godan ro, lite småputtrigt sådär. Det är trevligt att vara i Bon Temps och umgås med alla man lärt känna i serien, men det känns inte direkt revolutionerande. Trots att jag läser Sookies uppräkning, kvarstår intrycket. Deadlocked är - precis som de tidigare delarna i serien - en småmysig men lite segdragen historia och det känns främst som att den syftar till att hålla igång serien ännu en stund.


Och konstigt vore väl annars. Jag förstår att Charlaine Harris inte vill lägga ner nu, när både böckerna och tv-serien drar mångmiljonpublik. Den nya säsongen av tv-serien har ju just börjat visas i USA, och allt går säkert hur bra som helst. Ändå blev jag väldigt glad, rentav väldigt lättad, när jag på Twitter häromveckan läste att Harris nu ändå faktiskt satt ett slutdatum för böckerna om Sookie. 2013 är det tänkt att sista boken ska komma. Hurra, säger jag! Med tanke på att de senaste böckerna i serien svajat betänkligt i kvalité känns det helt rätt att låta serien ta slut även om den har varit en favorit under många år. Nu ser jag med spänning fram emot att få veta exakt HUR allt ska sluta. Jag har en aning/förhoppning om hur jag tror att det kan gå, men ska behålla den för mig själv ett tag till eftersom den är svår att säga något om utan att spoila för er som ännu inte läst Deadlocked ...

Andra som också har läst: Lingonhjärta, A fatal attraction to books.

3 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Ja visst känns det konstigt att man är lite lättad över att serien tar slut i och med nästa bok. Men det får ju räcka nu faktiskt även om man känner sig hemma med Sookie och allt vad hon nu tar sig för. Jag är ju dock också JÄTTEPEPP på vad som kommer hända. Hoppas att Harris kör på rejält :D

Nathalie sa...

Jag ser också fram emot sista boken. Ska bli intressant om hon lyckas knyta ihop alla trådar på ett snyggt sätt.

Maria sa...

Älskar tv-serien och ska snart läsa första boken. Om jag någonsin blir klar med Dracula som jag håller på med just nu...