13 november, 2009

Underbart vegetariskt

Sitter här och är alldeles mätt och glad och kommer med stor sannolikhet somna i soffan inom kort och därmed missa att hämta upp min tvätt ur tvättstugan innan tiden gått ut. Orsaken till mitt nöjda tillstånd är att jag nyss ätit egenhändigt tillagade biffar med broccoli och fetaost ur boken Vegetariskt; Mat från Trädgårdscaféet Slottsträdgården Ulriksdal av Katarina Nordgren och Tomas Södergren. Biffarna ifråga är de som syns på bokens omslag och de är sjukt goda. Tyvärr tar de en liten stund att fixa till, men det är det värt. Vegetariskt är också en av de kokböcker jag använder oftast. Ni vet ju hur det är med kokböcker - de är lätta att köpa på sig och lika lätta att låta stå oanväda i hyllan. Men Vegetariskt undviker det ödet genom att vara liten och smidig till formatet (även om den inte riktigt klarar att ligga uppslagen på bordet utan att vika ihop sig) och stor till innehållet. Här finns allt man kan önska, från plockmat till varmrätter och kakor. Det jag gillar bäst är varmrätterna och alla fantastiska sallader. Dessutom rymmer den en hel del bra recept på soppor; sparrissoppan är absolut bäst. Extremt enkel att göra och väldigt god.

Tomas Södergrens foton förtjänar också att nämnas. De är mycket fint komponerade och definitivt inspirerande att titta på. Nästan farliga, faktiskt, för allt ser så gott ut att man med stor sannolikhet blir tvungen att testa samtliga recept.

So me like. Mucho. Tilläggas ska också att du inte behöver vara vegetarian för att uppskatta boken. Recepten kan lika gärna vara grunden till en måltid där du själv lägger till kött, kyckling eller fisk om du känner för det. Fast i det här fallet är det helt onödigt. Grönsakerna rockar fett på egen hand.

2 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Oh, den här har jag också! jag har använt den flera gånger av samma anledning, enkla recept som oftast innehåller saker man har hemma redan. Funkar bra när man behöver någon ny ide, men inget alltför spektakulärt. Går utmärkt att använda både i veckan när man har ont om tidoch på helgen om man vill göra något som är lite roligare.

M sa...

En annan bra vegetarisk kokbok är Lotta Brincks. Tycker även om systrarna Voltaires gemensamma böcker, som inte lär att få få tag på längre.