21 november, 2008

All I want for Christmas

Ingen idé att ge bröd till bagarbarn, eller hur är det det där träiga ordspråket låter? Har alltid tyckt att det är trångsynt. Stackarna kan väl tvärtom behöva lite annat bröd att tugga på istället för det de är vana vid. Samma sak gäller för stackars bokhandlare - vi kan behöva andra böcker att läsa vid sidan av dem som finns i den egna butiken. Jag är i färd med att önska mig saker inför jul samt en där i krokarna nära liggande födelsedag, och jag vill en gång för alla döda myten om att det inte är någon idé att ge mig böcker i present. Det finns ju en hel ocean av böcker som jag vill ha som vi inte har på affären. Bring it on! I fint inslagna paket! Gärna med choklad eller te som tillbehör.

Däremot gäller det att sprida önskningarna på ett klokt och snyggt sätt. Till sambon har jag hintat om två antologier. Till födelsedagen skulle jag vilja ha Many Bloody Returns, Tales of Birthdays with Bite, en samling noveller med skräcktema, skrivna av bland andra Jim Butcher och Kelley Armstrong. Boken är redigerad av Charlaine Harris och har världens sötaste vampyr på framsidan. Jag vill också ha en sådan tårta, komplett med brinnande vampyrljus. (Även om jag annars är emot att tända eld på vampyrer.)
I samma serie finns också den nyutkomna Wolfsbane and Mistletoe, som kör noveller på samma sätt men med jultema. Eftersom där finns noveller av både Charlaine Harris, Patricia Briggs och Carrie Vaughn (och jag läser ju alltid samtligas samtliga böcker) så känns den som ett måste. Hoppas kunna läsa den och äta knäck till. Fast det kanske är dumt vid närmare eftertanke; det kan bli kladdiga fingeravtryck på sidorna. Får be om att någon annan matar mig med knäcken samtidigt som jag läser.
Eftersom jag också tänker ekonomiskt, föreslog jag också att den käre sambon kunde spara in på frakten genom att samtidigt beställa en annan julklapp till mig också - vore ju dumt om vi skulle bli tvungna att beställa den separat vid ett senare tillfälle, menar jag - den finfina Murakami-kalendern för 2009. Kastas mellan vilda planer på hur fint jag ska organisera alla mina åtaganden med hjälp av den och en stark känsla av att jag inte kommer våga skriva en enda rad i rädsla för att förstöra den. Vi får se vilket det blir. Toknygg är den i alla fall.

Av släkten önskar jag mig några diktsamlingar av Werner Aspenström som jag av någon outgrundlig andledning inte har, i vetskap om att familjen befinner sig på kort avstånd från några finfina antikvariat.

Så nu är det väl bara att vara snäll fram till 24:e och vänta på paketen. Om jag inte fixar det och tomten inte kommer, får jag väl shoppa själv i mellandagarna... Det bästa med att vara stor och tjäna egna pengar.

För övrigt ska jag se Twilight imorgon. Pendlar mellan förväntan och rodnad över eventuella pinsamheter, så det är väl som det ska...

5 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Oh, jag är helt förälskad i alla tre... jag misstänker att jag får den med jultema av sambon, dvs jag får beställa den själv men han kanske betalar för att känna att han gett mig något jag verkligen vill ha...:-)

Piratdrottningen Alwilda sa...

Jag ska också se Twilight i morgon. Och Murakamikalendern har jag redan laddat med, som en liten present till mig själv. Den ligger väl nerbäddad i mitt nattduksbord, bidar sin tid och väntar på det magiska tolvslaget ...

Anonym sa...

Skulle du åka bort nästa vecka? Och jag som har en present till dig. Det råkar inte vara huvudstaden du ska till?

Calliope sa...

Låter som om vi skulle kunna skriva en gemensam önsklista som funkar för oss allesammans och möjligen även synkronisera våra biobesök :)

Och vad är det jag hör? Present?? Till mig? Jag blir sjukt nyfiken samtidigt som jag tvingas konstatera att det är åt andra hållet jag åker... Eländes elände!

Catrin sa...

ÅÅÅ visst är MURAKAMI- agendan fin! Den är så fin att jag knappt törs skriva i den. Hittills har jag bara satt upp några enstaka födelsedagar.