09 juli, 2008

Amazon - because I'm worth it

Amazon - because I'm worth it efter att ha jobbat som en liten mupp. Jag lugnar det dåliga samvetet med att det i alla fall inte är sprit som alla pengarna går till. Så här såg dagens beställning ut, som jag hoppas ska dyka upp lagom tills semestern tar slut och jag behöver tröst för att inte deppa ihop:



Det är när jag hittar den här typen av böcker som jag börjar tro på en gud som tillverkar just sådan litteratur som jag gillar. Bara utsidan gör mig ju helt såld, och när det dessutom visar sig handla om en bokhandlare i Paris som löser kriminalgåtor i början av seklet, då kan jag inte göra annat än klicka på "köp". Det är ju så designat för mig att det nästan blir löjligt. Claude Izner är en pseudonym för två litterära kvinnor (systrar, tror jag till och med) som driver bokhandel på vänstra stranden av Seine samt skriver deckare. Eller som man också skulle kunna säga - hej, jag vill ha deras liv. Eller också inte; något säger mig att franska bokköpare är ännu värre att tampas med än de svenska. Hur som helst besinnade jag mig och köpte bara de här två delarna. Det finns fler, men jag tänkte att jag skulle vara förnuftig.

Den tredje boken jag köpte var The Seance av John Harwood. Ny bekanskap för mig, så det kanske är optimistiskt att köpa hardcover, men det var det där med I'm worth it, och jag ville inte vänta på paperback. Lät sjukt spännande hur som helst. Viktoriansk spökis, komplett med ondskefullt hus, ond bråd död, bleka sörjande kvinnor och dimma över staden. Hur fel kan det bli? Och så är den ju gruvligt snygg... Undrar när svenska förlag ska börja göra så fina böcker?

Apropå fina böcker så sparade jag den snyggaste av dem alla till sist; underbart vackra The Journal of Dora Damage av tyvärr nu bortgångna Belinda Sterling. Sååå fin! Och jag tror verkligen att den är bra. Även här är det viktorianska London, där Dora tvingas ta över sin makes arbete som bokbindare för att kunna försörja familjen. Hon börjar arbeta med erotisk litteratur eftersom det ger mer pengar, men så dyker det en dag upp en rymling på hennes trappa och hon börjar förstå att hon blivit indragen i något långt värre än lite oskyldig bokförmedling... Ser enormt mycket fram emot att få läsa den. Och alla de andra, naturligtvis. Det enda jag grämer mig över är att jag inte tänkte på att beställa dem lite tidigare så att de kunde ligga här och vänta på mig när jag kommer hem från semesterns resor... Nåväl, man kan inte tänka på allt. Bara på böcker. Fiiiina böcker.
***************************************
Och för dig som undrar - nej, jag köper inte böcker bara på grund av deras utseende. Det är bara en trevlig bonus om de ser bra ut. Men i det här fallet måste jag säga att jag lyckades få ihop en ovanligt snygg beställning.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Calliope!

Jag skrev ett mail till dig angående öppna slut för några veckor sedan under namnet "Persephone". Nu är min blogg äntligen igång och jag undrar om det är okej att jag lägger ut vår diskussion där?

http://www.amelia.se//min-sida/forfattardrommar/blogg/entry/view/?id=33436&blog-id=1231

Vänligen Frida

Mrs. B sa...

Kul med Izner, jag har Eiffeltornsboken, men har inte hunnit läsa den ännu. Berätta gärna vad du tyckte när du har gjort det!

Anonym sa...

Ja! Skall bli helspännande höra om Iznerböckerna - jag skall försöka hålla mig och inte lägga in en likn beställn förrän jag hört ngt om dem...

Anonym sa...

SJUKT snygga omslag, särskilt på de första två. Väntar spänt på ditt omdöme så man vet om insidan speglar utsidan...

Anonym sa...

Galet snygga. :)

Calliope sa...

Go ahead Frida - bara att lägga ut!

Håller tummarna så att de blir lite blå för att Amazon ska skynda sig med beställningen; jag vill läsa NU.

Anonym sa...

Vill ha! Vill ha! Vill ha! Särskilt The Seance.

Martina sa...

Vilka fantastiskt snygga omslag! Och allihop hamnade på min önskelista...