15 januari, 2014

Mörkerdrottningar i miniformat

Jag köpte dem samtidigt, och jag tycker att de passar så fint ihop: Joyce Carol Oates skräcknovell Nattsidan och vår egen Helena Dahlgrens dito Salamandertider. Ett alldeles utmärkt litet mörker-kit! Jag är så glad över att Novellix och Mix ger ut enskilda e-boksnoveller på det här sättet; det gör underverk för mitt annars ganska sparsamma novelläsande.


Salamandertider (jag gillar verkligen titeln!) är Helenas andra publicerade novell efter Lovecraft-inspirerade Kallelsen. Det är fortfarande övernaturligt, men i en nutida, helt vardaglig miljö. Här möter vi en varelse som glider ut och in ur olika värdmänniskors kroppar, ett medvetande som funnits länge, länge och som kanske inte ens kan dö. I början var det människa, nu bebor det människor. En dväljare, djupt där inne. Jag tycker jättemycket om både ton och tema i den här novellen, och skulle gärna ha läst ännu längre - får man be om en roman, Helena?


I Nattsidan är det sent 1800-tal och en grupp män deltar i spiritistiska seanser för att utröna om det ligger något i dem, om de fångar faktiska fenomen eller om de bara är bluff och båg. Måna om att behålla sin vetenskapliga approach, är de till en början skeptiska, men snart inträffar en räcka obehagliga, underliga händelser som får dem att tvivla både på det de upplever och på sig själva. Novellen är skriven med det där klassiska dagboksgreppet där anteckningarna blir mer och mer desperata, förvirrande och oroande för varje dag, och här funkar det alldeles utmärkt. Det fungerar också överraskande väl med Oates i kortformat; med tanke på att hon annars brukar skriva betydligt mycket längre, var jag nästan lite orolig över att det här skulle bli fel. Men inte – Nattsidan är en alldeles utmärkt miniskräckis, med stark stämning. 

1 kommentar:

Lena sa...

Nattsidan var allt lite småruggig!